Templates WM - newsletter
Najważniejsze wiadomości dnia z branży mediów, marketingu i PR.
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ 

ZOBACZ W PRZEGLĄDARCE / wirtualnemedia.pl

Nr 1 w Polsce

O mediach, reklamie internecie i PR

Justyna Dąbrowska-Cydzik

WTOREK, 12 SIERPNIA 2025

Media i ich zbiórki w cieniu bigtechu

Są tacy, którzy złośliwie twierdzą, że Polska to „Rzeczpospolita zbiórkowa”. Ale to tylko złośliwości, bo rzeczywistość jest taka, że finansowanie społecznościowe daje tysiącom polskich twórców – w tym dziennikarzom czy publicystom – niezależność od serwowania reklam i treści sponsorowanych.

Platformy takie jak Patronite w ostatnich latach pozwoliły na rozwój zarówno nowym (Radio 357, Dwie Lewe Ręce, Przekanał) jak i osadzonym na rynku mediów („Tygodnik Podhalański”) redakcjom. Dzięki zbiórkom mamy w Polsce kawał znakomitego dziennikarstwa.

Mniej znanym i dyskutowanym publicznie aspektem finansowania społecznościowego jest rola bigtechów. A konkretnie, Google i należącego do niego YouTube’a.
Jak na rynek twórców wpływa to, że YouTube ma własny system „donejtów” i jak dotyka to platformy w rodzaju Patronite? O tym przeczytacie w moim „okładkowym” tekście.

O tym, że gra jest warta świeczki, niech świadczą liczby. Z dobroczynnych i patronackich zbiórek internetowych od 2008 do 2023 roku zgromadzono – według Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce – aż 3,5 mld zł.

Patronite chce sprawiedliwości od YouTube’a. „Dajcie ludziom wybrać”

YouTube premiuje własny system wpłat dla twórców (tzw. donejtów) kosztem innych platform crowdfundingowych – twierdzi Patronite. Firma uważa, że dzieje się to ze szkodą dla autorów. Bo nie mogą zarabiać na treściach tyle, ile by mogli. – Dodatkowe kliknięcia, konieczność przechodzenia na zewnętrzną stronę, brak wizualnej obecności Patronite bezpośrednio pod filmem – wszystko to obniża konwersję – mówi Wirtualnemedia.pl Mateusz Grzeszczuk, twórca kanału Podróż bez Paszportu. Polski oddział Google'a nie chce komentować sprawy.

więcej

Na Dzisiaj

Bez przelewów od państwa byłaby mega strata. W TVP koszty znów w górę

TELEWIZJA

TVN ujawnił kolejne szczegóły ramówki. Będzie powrót do starego pasma premier

TELEWIZJA

Gdy inni się zamykają, ten legendarny dziennik sportowy wraca do papieru. Znamy szczegóły